Csomagolási trendek
Mire figyeljen a termékek becsomagolásakor?
Gondoljon vissza arra, amikor legutóbb kicsomagolt egy terméket, például egy új okostelefont az első munkanapon vagy egy új nyomtatót az irodában. Mi volt az első dolog, amit észrevett kicsomagolás közben? Hát persze, hogy a csomagolás.
Egy termék megvásárlása esetén az ügyfelek először mindig a csomagolással találkoznak, professzionális design esetén pedig magas minőséget társítanak a termékhez. A csomagolás elsődleges funkciója a szállítás közbeni védelem, de ugyanakkor reprezentatív feladata is van, hiszen az első benyomás döntő fontosságú.
A következő blogbejegyzés az elsődleges és másodlagos csomagolás területén megfigyelhető trendekkel foglalkozik, amelyeket gyakorlati példákkal illusztrálunk. Külön kitérünk arra, hogy mire ügyeljen, ha a jövőben is sikeres kereskedői tevékenységet szeretne folytatni. Ezt követően bemutatjuk, hogy merre tart a csomagolóipar.
Dióhéjban a csomagolóiparról
A globalizáció, az innovatív technológiák és a növekvő fogyasztói igények jelentős hatással vannak az egyre növekvő csomagolóiparra. A csomagolási piac globális volumene a becslések szerint mintegy 900 milliárd euró (2019-es adat). A csomagolóipar összteljesítménye csak Németországban meghaladja az 50 milliárd eurót, ami a bruttó hazai termék mintegy 2%-ának felel meg. Világviszonylatban a DACH-régió gépipari ágazata áll az első helyen. Németországban, Ausztriában és Svájcban jóval több mint 5000 vállalat dolgozik a csomagolóiparban.
Az új technológiák és a különböző anyagok használata lehetővé teszi a kereskedők számára, hogy gyorsan reagáljanak a trendekre, és alkalmazkodjanak az ügyfelek igényeihez. A csomagolóipar öt legfontosabb trendje a következő kategóriákkal jellemezhető:
1. Fenntarthatóság
Az erőforrások fenntartható felhasználása az elmúlt években a csomagolási és logisztikai ipar egyik legfontosabb trendje és meghatározó vásárlási tényezője lett. A globális logisztika és a növekvő e-kereskedelem célja – a gyors szállítás biztosítása mellett – a környezetre gyakorolt hatások minimalizálása. Az egyik legnagyobb környezetterhelést a nem hatékony szállítási útvonalak jelentik: Gondoljunk csak arra a kézbesítőre, aki csak a harmadik kézbesítési kísérletnél éri el a címzettet, vagy a raktárban tévesen becsomagolt termékekre.
Az Amazonhoz hasonló vállalatok piacvezetőnek számítanak a logisztikai automatizálás területén, és folyamatosan új innovációkat mutatnak be, például teljesen automatizált raktárakat vagy drónokat, amelyek emberi beavatkozás nélkül akár 2,3 kg súlyú csomagokat is képesek kiszállítani egy nap alatt.
2. Személyre szabott szolgáltatás
A személyre szabott szolgáltatások központi szerepet játszanak a csomagolásdesign jövője szempontjából. A ThePackHub és a Packaging Innovations közzétett egy tanulmányt, amely szerint a megkérdezett kiskereskedők, márkatulajdonosok és beszállítók mintegy 53%-a úgy véli, hogy a személyre szabott csomagolás pozitív hatással lesz a vásárlói hűségre.
A globális Mintel piackutató vállalat azt jósolja, hogy a digitális csomagolási nyomtatás iránt nőni fog a kereslet. A vonzó grafika hatékony, költséghatékony és gyors megtervezésével könnyen el lehet érni, hogy a vásárlók hosszú ideig emlékezzenek a csomagolásra. A digitális nyomtatás lehetőséget nyújt a márkatulajdonosoknak, hogy személyes és érzelmi szinten szólítsák meg a címzettet.
A személyre szabott szolgáltatás sikeres példája a Coca-Cola „Share a Coke“ kampánya, amelynek keretében a potenciális fogyasztók keresztnevét nyomtatták a palackok címkéire, hogy felkeltsék a vásárlók figyelmét, és növeljék az eladási számokat.
3. Átláthatóság és őszinteség
A vásárlók új generációja egyre több információval rendelkezik: Mindennek utánaolvasnak, mert minél több információt szeretnének a megvásárolt termékek hátteréről és előállításáról. Ha egy potenciális vásárló észreveszi, hogy a „Made in“ címke nem felel meg a valóságnak, csorbát szenved a vállalat imázsa.
Azoknak a csomagolóanyag-gyártóknak, akik fenntarthatóan és hosszú távon kívánnak működni a piacon, figyelembe kell venniük az ökológiai lábnyomot, amelyet a termékek előállítása során hagynak maguk után – ahogy azt már az első trendnél említettük. Az átláthatóság és az őszinteség ezért a legfontosabb prioritások közé tartozik. Az erős márkaimázs kialakítása érdekében a nagy gyártók olyan átlátható ellátási lánc kialakításán dolgoznak, amelyben a vásárló a teljes gyártási folyamatot nyomon követheti.
4. Kommunikáció
A Bosch elektrotechnikai vállalat példája jól mutatja, hogy a megfelelő csomagolás segítségével egy vállalat hogyan tudja elhelyezni a termékpalettát a fogyasztók fejében. A Bosch különböző színeket használ, amelyek azt jelzik a fogyasztóknak, hogy egy adott termékcsoporton belül a termék milyen árkategóriában kapható. Erre a célra három különböző színt használnak: A kék szín a termékcsalád fő vonalát jelöli, a fekete a jobb minőségű és drágább termékeket, a szürke pedig a régebbi gyártási idejű termékeket, például használt autókat vagy régebbi gépeket.
A színek stratégiai használatával fontos hatást lehet elérni a felhasználóknál, mivel a Bosch márka így sokoldalú vállalatként tudja pozícionálni magát, és ezáltal több vásárlót tud megszólítani. Az innovatív csomagolásdesign iránti igény tovább fog nőni, és a márkakommunikáció hatását a kisebb vállalatoknak sem szabad alábecsülniük.
5. Digitalizálás
A technológia korában fontos, hogy kapcsolatot teremtsünk az offline és az online csatornák között. A csomagoláson keresztül létrejött érintkezési pontok nemcsak a fizikai, hanem a virtuális világban is megtalálhatók. A két világ QR-kóddal vagy kiterjesztett valóság alapú alkalmazásokkal történő összekapcsolása lehetőséget nyújt ahhoz, hogy a fogyasztókat a csomagoláson keresztül szólítsuk meg, és felhívjuk figyelmüket a márkára – az analóg és a digitális világban egyaránt.
Ami a csomagolóipari digitalizációt illeti, a Siemens AG vezető szerepet tölt be a DACH-régióban: A hosszú múltra visszatekintő német vállalat évek óta kutatja és fejleszti az új technológiákat a termékcsomagolás és a logisztika hatékonyságának növelése érdekében. A világ legnagyobb, Németországban megrendezésre kerülő csomagolási szakkiállításán, az Interpackon a Siemens idén is bemutatja a csomagolás és a digitalizáció legújabb trendjeit és innovációit.
A digitalizáció új lehetőségeket kínál a teljes értéklánc és a kapcsolódó gyártási idők optimalizálására. A csomagolóipari vállalatoknak, különösen a kkv-szektorban, olyan intelligens rendszermegoldásokba kell invesztálniuk, amelyek segítségével a rövid szállítási idők iránti növekvő igények ellenére is rugalmasak tudnak maradni, és automatizálni tudják folyamataikat.
Mit hoz a jövő?
Az elkövetkező években a csomagolóanyagokat egyre inkább 100%-ban lebomló biológiai anyagokból fogják előállítani. A következő példák a legújabb innovációkba nyújtanak betekintést.
Intelligens csomagolások
Az élelmiszerpazarlás elleni küzdelem jegyében egyre népszerűbbek az „aktív csomagolások“. Ezek olyan élelmiszercsomagolások, amelyek képesek meghosszabbítani az eltarthatósági időt és ezáltal csökkenteni az élelmiszerpazarlást, így növelik a keresletet.
A csomagoláson lévő intelligens indikátorok például jelzik a termék frissességét, hőmérsékletét és felbontásának időpontját. Segítségükkel a fogyasztók tudatos döntéseket tudnak hozni az áruk fogyasztásával kapcsolatban.
Gomba helyett sztiropor
Mivel a különösen műszaki termékek esetében használt sztiroport nehéz újrahasznosítani, a kutatók kifejlesztettek egy gombából készült alternatívát: A biológiailag lebomló csomagolóanyag nem tartalmaz semmilyen vegyi anyagot. Már több szoftveróriás, például a Dell Computers is az új technológiát használja az imázsuk erősítése és a környezet védelme érdekében.
Algából készült italgömbök
Az italpiacot egy algából készült innovatív csomagolás forradalmasíthatja. Az új technológiával műanyag palackok helyett egy algából készült gömbbe töltik az üdítőitalokat. A megoldás nagy előnye: Az előállítása rendkívül olcsó, és az algaváltozat 100%-ban lebomlik, sőt, akár meg is lehet enni.
Csomagolásra fel!
Segítünk nyomon követni a piaci trendeket
Annak érdekében, hogy gyorsan tudjon reagálni az új trendekre, fontos a globalizáció nyomán bekövetkező gyors piaci változások nyomon követése és elemzése. A környezeti fenntarthatóság mellett az átlátható logisztikai struktúra is kulcsfontosságú lesz a jövőben. Az ügyfelei tudni akarják, hogy honnan származik az áru, és hogy milyen módon történt a szállítása. A fogyasztók egyre inkább egy értékorientált megközelítés alapján hozzák meg vásárlási döntéseiket. Azoknak a vállalatoknak, amelyek a fenntarthatóságot nem építik be vállalati stratégiájukba, veszteséggel kell számolniuk.
Vegye fel velünk a kapcsolatot!
További kérdés esetén díjmentesen állunk rendelkezésére