+36 (23) 513 823 

Munkavégzés nagy terű irodákban

Nagy terű irodák – hype vagy hisztéria

Rövidebb utak, több interakció, több inger, több fény és több levegő. Egyre több cég dönt nagy terű irodák berendezése mellett, hogy pontosan az előbbieket érje el. Mivel az irodai világ egyre digitálisabb lesz, és a munkatársak már nem egyetlen fix munkaasztalhoz vannak kötve, a munkahelyeket sokszor egyesítik. Bármelyik íróasztalhoz leülhetünk, visszavonulhatunk a szellemi műhelybe és a konferenciahelyiségbe, és időnként egyszerűen otthoni irodánkban is dolgozhatunk. Ez a hipermodern megközelítés, és ha valaki nem tart lépést a változásokkal, lemarad. Új, nyitott irodai világok – ez csak jó lehet, nem igaz?

Sajnos nem, ugyanis azok, akik nagy terű irodában dolgoznak, ismerik az árnyoldalát is. Vegyük például a zajt, amely akkor keletkezik, amikor egyszerre több ember telefonál vagy beszél meg röviden valamit. És mivel nem mindig tudjuk előre, milyen hosszú lesz a beszélgetés, és kinek a telefonja fog legközelebb megszólalni, a zajterhelés rendkívül kellemetlenné válhat. Számos térkialakításnál ezenkívül a személyiség és az egyéniség csorbát szenved. Néhányan egyenesen úgy érzik, homogenizálni akarják. A munkatársak mint azonosan működő gépek egységes megjelenésű térben? Ez szinte már hisztérikusan hangzik, ám ha vetünk egy kritikus pillantást a nagy terű irodákra, egyáltalán nem túlzunk.


Mit lehet tenni? Vissza kell térni a külön irodákhoz és gyorsan falakat felhúzni? Dehogy! Összegyűjtöttünk néhány ötletet és megoldási lehetőséget, amelyek segíthetnek Önnek, hogy irodahelyiségeiben ne a hisztéria, hanem a hype uralkodjon.

Több interakció – gyors párbeszédek elősegítése a nyugalom megzavarása nélkül

Tegyük fel, hogy munka közben problémába ütközik, és pontosan tudja, ki tudna segíteni. Egyszerű a helyzet: csak odasétál a megfelelő személyhez, és közvetlenül segítséget kér tőle. Együtt gyorsan és egyszerűen megoldják a problémát. Így működik a csapatmunka. Vagy esetleg ezzel megzavar másokat a helyiségben? Igen, de csak akkor, ha a rövid beszélgetés 30 percesre duzzad. Ezt mindenképpen érdemes elkerülni.

Követendő

  • Ha valamit szeretne gyorsan megbeszélni, menjen a kolléga munkahelyéhez
  • Tudatosan halkan beszéljen
  • Vonuljon vissza egy másik helyiségbe vagy egy megbeszélési területre, ha a beszélgetés a vártnál hosszabb ideig tart

Kerülendő

  • Ne kiáltson át a helyiségen, hanem menjen a kolléga munkahelyéhez
  • Ne beszéljen hangosan, és ne kiabáljon
  • Ne beszéljen tizenöt percnél hosszabb ideig nyitott területen

Lehetőségek a szomszédoknak

  • Használjon zajszűrős fejhallgatót, ha a kollégák beszélgetése eltereli a figyelmét
  • Kérje meg udvariasan a kollégákat, hogy máshol folytassák a beszélgetést, és ne féljen erre kérni őket

Több inger – összpontosítás fenntartása az átmenő forgalom ellenére

Ha egy nagy terű irodában dolgozik, és közvetlenül a folyosónál ül, egy kézi számlálót fogva és minden elhaladó embernél klikkelve a nap végére nagyon fájna az ujja. Természetesen semmiképpen sem érdemes erre koncentrálni. Ám ez sajnos nem olyan egyszerű. Az alábbi négy lehetőséggel megakadályozhatja, hogy figyelme elterelődjön:

Pultszekrények

Ha iratszekrényeket helyez az asztalok mellé, kiegészítő térelválasztást alakít ki, és még zajcsillapító hatása is van.

Növények

Az asztalon vagy még jobb esetben a pultszekrényen álló növények segítenek a figyelmét a munkára összpontosítani. A legjobb esetben fel sem tűnik majd a sok elhaladó kollega.

Ne zavarjanak

Helyezzen ki egy táblát, amely egyértelműen tájékoztatja az elhaladókat, hogy nem szeretné, ha megzavarnák. Így persze kevesebb köszönést és mosolyt kap, de nem terelik el a figyelmét.

Kedveljük egymást

A munka „néha“ fontosabb, mint a köszönés. Minden munkatársnak tisztában kell lennie azzal, hogy a köszönés elmaradása nem azt jelenti, hogy a másiknak ellenérzése lenne vele szemben. Beszélje ezt meg csapatban is.

Több fény – megfelelő fény mindenki számára

A nappali fény nagy értéke rögtön nyilvánvalóvá válik különösen a nagy terű irodákban, ahol egyéni világítást nehéz kialakítani. Elegendő ablaknak kell lennie a munkahelyek körül. A nappali fényt legjobb esetben mesterséges és nappali fényhez közelítő fénnyel lehet kiegészíteni. A szakértők a biodinamikus fényre esküsznek. A jó megvilágítás mellett azonban további szempontok is fontos szerepet játszanak a szemkímélő munkavégzés kialakításakor:

 

  1. Az állítható redőnyök, rolók és pliszék megakadályozzák a külső fény vakítását. A redőnyöket azonban megfelelően kell beállítani: az ívelt lamellákat mindig úgy állítsa be, hogy elegendő diffúz környezeti fény legyen, de ne érje közvetlen napsugárzás az ablakokat. Ha a redőny megfelelően van beállítva, a lamellák csak félig vannak megvilágítva, a másik felük árnyékban van.

     

  2. A világítási megoldás a legjobb esetben nappali fény (ablak a bal vagy a jobb oldalon), közvetlen fény (mennyezeti lámpa), közvetett fény (függőlámpa a munkahely fölött) és íróasztali lámpa (egyedi és pontszerű fény) kombinációjából álljon.

     

  3. Az íróasztalokat és a képernyőket az ablakhoz képest megfelelő szögben kell elrendezni. Az íróasztal lehetőleg legyen közel és keresztben, a képernyők pedig derékszögben az ablakhoz képest, így nem tükröződik vissza fény, és nem vetül árnyék a munkaterületre.

Több levegő – mit tehet a jó helyiségklímáért?

Reggel áporodott, napközben pállott, esténként fülledt – nem jó, ha a nagy terű irodája levegőjét ez jellemzi. A jó helyiségklíma ugyanis az egyik legfontosabb tényező a jó koncentrációhoz és az egészséges munkavégzéshez. A rossz levegő gyorsan fejfájáshoz, álmatagsághoz vagy a koncentrációs képesség csökkenéséhez vezethet. Ez általában azt jelenti, hogy nincs elegendő oxigén. Az ablak kinyitása nem mindig jelenti a legjobb megoldást – különösen nagyvárosokban vagy kánikulában. Ezért napjainkban modern légkondicionáló berendezések érhetők el, amelyek friss levegővel látják el az irodahelyiségeket. Megszűrik a kívülről érkező szennyezett levegőt, és lehűtve továbbítják az irodahelyiségekbe. A klímaberendezés mellett az alábbi lehetőségek állnak még rendelkezésre a nagy terű iroda jó levegővel való ellátására:

Légtisztítók

Szinte kötelező, ha nyomtatóból, számítógépből vagy építőanyagokból kis részecskék kerülhetnek a helyiség levegőjébe. A légtisztítók kiszűrik ezeket a levegőből, és minimalizálni tudják a vírusok, a baktériumok és a spórák terjedését.

 

 

Légmosók

A légmosók működési elve a levegő megtisztítását az optimális légnedvesítéssel ötvözi. A berendezés folyamatosan méri a páratartalmat, és szükség esetén megfelelő mennyiségű nedvességet juttat a helyiség levegőjébe. A relatív páratartalmat az optimális 40 - 60%-os értéken tartja.

Irány ki a szabadba!

Az irodán belül elérhető csodálatos új lehetőségek ellenére még mindig a legjobb megoldás a változatosság miatt, ha eltölt egy kis időt a szabadban. Ne feledjen hát feltöltődni napfénnyel és D-vitaminnal és élvezni a természet szépségét. Egy kis séta a természetben ugyanis – még ha csak tíz percig tart is – gyakran a legjobb gyógymód a stressz és a fáradtság ellen.

MOBILRA OPTIMALIZÁLT NÉZETET SZERETNE?

A KAISER+KRAFT webáruháza mostantól új mobil változatban is elérhető, amelynek továbbfejlesztésén folyamatosan dolgozunk.
Mobil nézet tesztelése