Pénzt takaríthat meg és időt nyerhet
6 tipp a hatékony raktárkezeléshez
Függetlenül attól, hogy egy feltűnésmentes alagsori helyiség vagy egy csúcstechnológiás csarnok – az anyagraktár a vállalat központi eleme. Éppen ezért az egyik fő költségtényező is. Ráadásul a kis- és középvállalkozások a pénz mellett gyakran sok – túl sok? – munkaidőt fektetnek a raktárkezelésbe.
A raktár és a kapcsolódó folyamatok hatékony megszervezése befolyásolja a teljes értékláncot. Ezért az Ön sikere szempontjából elengedhetetlen, hogy rendszeresen felülvizsgálja raktárkezelési módszerét, és szükség esetén módosítson rajta. A cél: egy megfelelően felszerelt raktár, amely pénzt és időt takarít meg Önnek.
Milyen követelményeket támasztanak a KKV-k a raktárkezeléssel szemben?
A középvállalkozások másképp működnek, mint a nagyvállalatok. Ezért különleges követelményeket támasztanak egy ideális tárolóval szemben:
- Az üzemnek kevés személyzettel kell működnie
- A rendelkezésre álló kisebb helyet a lehető legjobban ki kell használni
- El kell kerülni az anyagok tárolása közbeni szükségtelenül magas költségeket
- A napi raktárkezelés a lehető legkevesebb időt vegye igénybe
Röviden: a tökéletes raktár úgy illeszkedik a vállalat meglévő folyamataiba, mint egy jól megolajozott fogaskerék, és nem okoz súrlódási nehézségeket. Így értékes erőforrásokat, például munkatársakat, üzlethelyiségeket és tőkét takaríthat meg.
Mi számít igazán a raktárban: 6 gyakorlati tipp.
A raktároptimalizálás témakörében számos különböző módszerrel és megközelítéssel találkozhat. De melyek azok, amelyek valóban relevánsak a KKV-k számára? Összeállítottunk egy best-of listát a tippekből. Minden javaslat jól megvalósítható a kis- és középvállalkozásoknál, és lehetővé teszi, hogy Ön is felismerje és megragadja a raktárfejlesztés lehetőségeit.
Intelligens készletgazdálkodás: a kevesebb több
Mindig van minden készleten? Csábítóan hangzik, de a KKV-k számára ez kevésbé tanácsos. A nagy mennyiségű készlet sok tőkét köt le, folyamatos költségeket generál, és nehézkessé teszi vállalkozását.
A hatékony készletgazdálkodás ezért arra törekszik, hogy a készletet a lehető legalacsonyabb szinten tartsa. Ön a csökkenő helyköltségek, a rövidebb tárolási idő, a nagyobb rugalmasság és a jobb áttekinthetőség előnyeit élvezheti. Kérdezze meg magától:
- Milyen készletet csökkenthetek anélkül, hogy ez befolyásolná az üzleti tevékenységet?
- Milyen árukat rendelhetek gyakrabban, kisebb mennyiségben?
- Megállapodhatok a beszállítóimmal a just-in-time szállításról?
Állandó leltár: őrizze meg az áttekinthetőséget
Mindig tudja, hogy melyik áru melyik helyen, mikor van? Ha nem, akkor itt az ideje egy olyan vezérlőszoftvernek, amely állandó leltározást végez. Ez azt jelenti, hogy minden árumozgást rögzít és jelent a központi számítógépnek. Néhány kattintással teljesen átláthatja a raktárkészletet. Ez még a kisebb raktárakban is nagy különbséget jelent:
- Reagáljon rugalmasan előre nem látható eseményekre vagy spontán ügyfélkérésekre
- Takarítson meg pénzt a az automatizálás révén a személyzeti költségeken
- Találja meg gyorsabban az árut, a különböző raktárhelyszíneken való fárasztó keresgélés nélkül
- Maradjon cselekvőképes, akár a raktári személyzettel való folyamatos konzultáció nélkül is
E-beszerzés: online beszerzés egyszerűen
Még mindig a hagyományos módon szerzi be áruit és szolgáltatásait, és kézzel tölti ki a megrendelőlapokat? Álljon át a kézi beszerzésről az online alapú, szabványosított és lehetőség szerint automatizált folyamatra.
Az informatikai rendszerek használatával hatékony csatlakozófelületet hozhat létre a beszállítók és az Ön vállalata között. Az úgynevezett e-beszerzés nagy előnyökkel jár a középvállalkozások számára:
- Felgyorsítja a beszerzésmenedzsment folyamatait
- Rugalmasabban reagálhat a piac dinamikus igényeire
- Hatékonyan hasonlíthatja össze az árakat, és így kihasználhatja a potenciálisan jobb árakat
- Az integrált elemzéseknek és jelentéseknek köszönhetően mindig megőrizheti az irányítást
- Felkészíti vállalatát a teljesen digitalizált jövőre
Az elektronikus beszerzési csatornákra való áttérés döntő lépés az optimális raktárkezelés felé – és kevésbé költséges, mint gondolná.
Megspórolja a bajt: tárolja helyesen a kartondobozokat
Raktárak és kartondobozok – két fogalom, amelyek elválaszthatatlanul összetartoznak. Szinte minden vállalat ezekre az univerzális csomagolóművészekre támaszkodik. És joggal, hiszen a karton egy hálás anyag, amely nem túl igényes, ha betartunk néhány alapelvet:
- A kartondobozokat 15 – 20 fokos hőmérsékleten és 60 százaléknál kisebb páratartalom mellett tárolja
- Ha lehetséges, a kartondobozokat raklapok helyett sík talajon kell egymásra helyezni
- Hathavonta ellenőrizze a raktárban lévő dobozokat, és cserélje ki a hibás dobozokat, mielőtt az áruk megsérülnének
- A téglalap alakú dobozokkal a lehető legjobban kihasználhatja a rendelkezésre álló helyet
- A megengedett csomagolási súlyt nem szabad túllépni
Nagyobb rend: az áruk észszerű elhelyezése és címkézése
A hatékony munkafolyamatok jelentik az optimális raktár alfáját és omegáját. Ennek alapja az áruk helyes elrendezése. Itt a tér optimális kihasználása és az ergonómia nagy szerepet játszik:
- A gyakran használt áruknak könnyen hozzáférhetőnek kell lenniük, a ritkán igényelt speciális modelleket hátrébb lehet tárolni. A gyakran együtt kért dolgokat egymás közelében kell tartani.
- Az árukat úgy tárolja, hogy a munkatársak a lehető legkevésbé legyenek terhelve az emelés és a cipelés során. Ez azt jelenti: a nehéz árukat a padlóhoz közel pakolja, a könnyebb árukat a felette lévő polcokon tárolhatja.
- Vezessen be egy egyértelmű rendstruktúrát, hogy a tételek gyorsan és könnyen megtalálhatók legyenek. A címkézés az egyértelműséget is biztosítja.
Levegőt és tisztaságot teremt: szervezze ki raktárát
Egy régi vállalkozói mondás szerint: arra kell koncentrálni, amiben jók vagyunk, a többit osszuk le másoknak. Vállalatának erőssége a vállalat fókusza – nem a raktárkezelés. Ezért a KKV-k számára sok esetben érdemes kiszervezni a raktározást.
Ahhoz, hogy vállalata számára a megfelelő döntést tudja meghozni, segít, ha átlátható költséglistával rendelkezik, és konzultál egy kiszervezési szakértővel.
Keressen olyan hozzáértő partnert a raktár számára, aki naprakészen tartja a raktári műveleteket, figyelemmel kíséri a folyamatokat, és probléma esetén gyorsan és céltudatosan cselekszik. Az előnyök nyilvánvalóak:
- A raktározással kapcsolatos felelősségi körök egyértelműen meg vannak osztva
- Szabad kapacitása van más feladatokra a vállalaton belül
- Csökkenti az üzemeltetési költségeket és megtakarítja az új tárolási technológiába történő beruházást
A raktár optimalizálása egy szüntelen folyamat, amely újra és újra figyelmet igényel. A tapasztalataink viszont azt mutatják: Az erőfeszítés megéri. A befektetett időt és pénzt gyakran visszakapja. Ezért merje próbára tenni raktárkezelését! Egyedi tanácsadással állunk rendelkezésére a raktárakkal kapcsolatban.
Vegye fel velünk a kapcsolatot!
Kérdés esetén díjmentesen állunk rendelkezésére.