Segítség a felhajtórámpák és a rakodósínek kiválasztásához és termékkereső
A felhajtórámpák és a rakodósínek az úgymond magától értetődő termékek körébe tartoznak, amelyek csak akkor tűnnek fel igazán, amikor hiányoznak – azaz akkor, amikor egy nehéz árukkal megrakodott szállítójárművel vagy kerekesszékkel egy lépcsőt kellene áthidalnunk. Ez már épp elég ok arra, hogy máris nagyobb figyelmet fordítson a magasságkülönbségek áthidalására!
Alkalmazási lehetőségek
Melyek a felhajtórámpák, a tolószékfeljárók és a rakodósínek alkalmazási lehetőségei?
Mint már említettük, a küszöbáthidalókat, a rakodórámpákat stb. különböző kiviteleikben a legkülönfélébb helyeken használják a munkahelyi és a magánterületen egyaránt. Általánosságban a termékeket megkülönböztetjük…
- …a magassági szint típusa szerint, amelyet át kell hidalni (pl. kábel, lépcsőfok, szegély, talaj és jármű közötti magasságkülönbség stb.)…
- …aszerint, ki vagy mi hidalja át a magasságkülönbséget, és itt a személy- és áruszállítás között óriási különbségek vannak (kezdve a kerekesszéktől vagy babakocsitól egészen a szállítójárművekig vagy nehéz ipari gépekig)…
- …az általános felhasználási cél szerint. Molnárkocsikhoz az iparban és a műhelyben, szállítóeszközökhöz, például targoncákhoz vagy motorbiciklikhez, talicskához, fűnyíróhoz vagy kotrógéphez a kert- és tájépítészet terén. Gyakori cél a kerekesszékesek számára a járműhöz való könnyű hozzáférés megteremtése is.
Fontos: a felhajtórámpák az akadálymentesség területén is nagy szerepet játszanak, amikor nyilvános és privát területeket kell kerekesszékesek és fogyatékkal élők számára egyszerűen hozzáférhetővé tenni.
Kiválasztás
Mikor megfelelő egy rámpa és mikor egy sín?
Sín vagy rámpa, ez itt a kérdés! Nem olyan egyszerű a válasz, ugyanis mindkét kivitelnek számos felhasználási lehetősége van, és sok esetben mindkét megoldás potenciálisan megfelelő lehet. Ezért az alábbiakban felsoroljuk a kiválasztás legfontosabb szempontjait:
- A felhajtósínek, rakodósínek stb. általában kétdarabos csomagban rendelhetők, és egymástól megfelelő távolságban kerülnek elhelyezésre. Méreteiket tekintve viszonylag kompaktak, és csekély önsúllyal rendelkeznek, így többnyire könnyedén tárolhatók.
- A rakodórámpák esetén elsősorban azt kell átgondolni, hogy mobil vagy helyhez kötött megoldásra van-e szükség. A mobil rámpákat a használók gyakran áthelyezik, ezért könnyűnek kell lenniük, ami korlátozza méretüket és teherbírásukat. A helyhez kötött felhajtórámpák vagy beépíthető modellek ezzel szemben gyakori használat esetén javasoltak, pl. küszöbrámpaként vagy járműbe fixen beépített tolószékfeljáróként. Emellett könnyebben kezelhetők. Itt is fontos tehát, hogy alaposan átgondolja a pro és kontra érveket, és a lehető legpontosabban próbálja meghatározni a későbbi felhasználási célt.
Hogyan találhatom meg a megfelelő rámpát vagy sínt?
Amikor arról döntünk, mely modelleket vesszük fel a kínálatunkba, és melyeket nem, mindig ügyelünk arra, hogy olyan termékeket válasszunk, amelyek az ügyfeleink legnagyobb része számára megfelelők lehetnek, ezáltal igazi multifunkciós talentumoknak számítanak.
Rámpa- és sínkínálatunkat a szokásos kritériumok szerint szűrheti: szélesség, hossz, anyag, tömeg, teherbírás, áthidalni kívánt magasságkülönbség és természetesen az ár. Ezután a megfelelő termékhez irányítjuk. A tulajdonság, a felszereltség és a felület szerinti szűréssel emellett meghatározott kiegészítő funkciókkal rendelkező felhajtórámpákat választhat ki.
Mire ügyeljek a teherbírásnál?
Jó hír: tulajdonképpen sok dologra nem is kell ügyelni. Egy hibát azonban semmiképpen sem szabad elkövetni: a bruttó tömeg helyett nem szabad a nettó tömegre alapozni. Ez konkrétan azt jelenti, hogy nemcsak a megrakodni kívánt eszköz vagy a megrakodni kívánt gép tiszta tömegét kell beleszámolni, hanem emellett például a rámpát egyidejűleg használó emberek tömegét, az üzemanyag tömegét stb. is.
A síneknél mindenképpen érdemes megvizsgálni, hogy a megadott maximális teherbírás az egyes sínekre vagy egy sínpárra vonatkozik-e. A harmadik és utolsó tippünk pedig: inkább legyen több, mint kevesebb. Ez biztonsági okokból is kifejezetten fontos, ugyanis a túlterhelés a tolószékfeljárókon, rakodósíneken stb. történő balesetek egyik leggyakoribb okának számít.
Hogyan találhatom meg a megfelelő rámpaszélességet?
Ennél a kérdésnél nagy meglepetésekkel nem tudunk szolgálni, ugyanis természetesen a felhajtórámpa szélességének a rámpával használni kívánt járműhöz kell igazodnia. Rakodósíneknél a jármű abroncsszélessége releváns. Ha a rámpa végén ajtó van, ügyeljen mindig az ajtófélfák közötti távolságra, az ajtókeret mélységére és adott esetben a falbemélyedés mélységére is.
Általánosan elmondható, hogy a rámpaszélességnél érdemes nagyvonalúan eljárni és kétség esetén inkább nagyobb modellt választani. Egy kis ráhagyás a szélességben ráadásul kötelező, Németországban többek között a szakmai szervezeti előírások értelmében bizonyos mértékű puffert bele kell számolni. Különbséget kell tenni itt a kézzel működtetett és a gépi hajtású szállítóeszközök között:
- Kézzel működtetett szállítóeszközök esetében, amelyek nyomtávja meghaladja a 0,75 m-t, a rámpa szélességének a nyomtávnál 0,5 m-rel nagyobbnak kell lennie.
- Gép hajtású szállítóeszközök esetében, amelyek nyomtávja meghaladja a 0,55 m-t, a rámpa szélességének a nyomtávnál 0,7 m-rel nagyobbnak kell lennie.
Felhívjuk a figyelmét, hogy a szabályozások bármikor megváltozhatnak. Ezért mindig alaposan tekintse át az érvényben lévő jogi helyzetet – vagy forduljon hozzánk bizalommal kérdéseivel. Bármikor állunk rendelkezésére!
Kockázatmegelőzés
Melyek a balesetek leggyakoribb okai a rámpák esetében, és hogyan lehet minimalizálni a kockázatot?
Természetesen minden egyes balesetet nem lehet elkerülni, amely felhajtórámpák, tolószékfeljárók, rakodósínek stb. használata során történik. De a legtöbbet igen! Legtöbbször ugyanis a rámpák túlterhelés okozta nem rendeltetésszerű használata, nem megfelelő biztosítása stb. okozza a baleseteket. Pontosabban, a baleseteknek három fő oka van, ezek a következők:
- Túllépik a rámpa teherbírását, ami anyaghibához vezet.
- A megrakodni kívánt jármű elgurul, a rámpa lebillen, vagy a szállítóeszköz lecsúszik a felhajtórámpáról.
- Az emberek megcsúsznak a rámpán, leesnek róla, vagy megbotlanak benne, illetve az emberek végtagjai beszorulnak a jármű és a rakomány közé.
Hogyan kerülheti el a lehetséges baleseteket? Az első pont esetében – a teherbírás túllépése – a matematika és az óvatosság segít. A többi veszélyt biztonsági funkciókkal, például kerékmélyedésekkel, biztonsági csapokkal, oldalsó határolókkal és csúszásmentes bevonatokkal kiválóan megelőzheti.
Az emelkedés tényezője
Miért az emelkedés és a hossz a két legfontosabb szempont a rámpák vásárlásakor?
Ha idáig görgetett, akkor eddig mindent jól csinált, mert elérte a felhajtórámpák témájának valószínűleg legfontosabb fejezetét. Nem számít ugyanis, hogy szegélyrámpáról vagy karbantartási rámpáról, rakodóhídról vagy áthidalóról van szó, nincs még egy olyan téma, amelyről ilyen rengeteg és sokszor ellentmondásos információ áll rendelkezésre, mint a megfelelő hossz és emelkedés. Ezért összegyűjtöttük a legfontosabb tényeket:
A rámpahossz és a rámpaemelkedés közvetlenül összefügg.
Minél rövidebb a rámpa ugyanis, annál meredekebb a lejtés, ill. annál nagyobb a dőlésszög. Minél hosszabb a rámpa, annál laposabb az emelkedés, ill. annál kisebb a dőlésszög.
A rakodási magasság döntő jelentőségű.
A rakodási magasság a talaj és a rámpa felső pontja közötti függőleges különbség. Röviden: ezt kell áthidalni!
Különböző felhasználási célok? Különböző emelkedések!
Bizonyos alkalmazási eseteknél a maximális emelkedési szögek törvényileg vannak előírva, más felhasználási területeken viszont csak ajánlások és irányadó értékek állnak rendelkezésünkre. A megfelelő emelkedés kiválasztásával kapcsolatos általános kritériumok például: nyilvános vagy magánterületen való használat, rámpa vagy sín teherbírása, rendelkezésre álló hely stb.
Kétség esetén legyen inkább laposabb.
A rámpa emelkedésére vonatkozó maximális értékeket vegye mindenképpen készpénznek, és semmiképpen sem lépje túl. Sőt: próbálja meg az emelkedést a lehető legalacsonyabb értéken tartani. Minél laposabb a rámpa, annál kevésbé megerőltető a feljutás.
Hogyan számíthatom ki a felhajtórámpa szükséges hosszát, ha tudom a maximális megengedett és a kívánt emelkedést?
Nagyon egyszerűen:
(rakodási magasság cm-ben / emelkedési szög) * 100 = hossz cm-ben
Példa 1,2 m-es rakodási magasságra és 20%-os emelkedési szögre:
(120 cm / 20) * 100 = 600 cm
---> Ebben az esetben a rámpának tehát legalább hat méter hosszúnak kell lennie.
Fontos, hogy ne csak a rámpa tiszta hosszát vegye figyelembe, hanem a felhajtórámpa előtti és utáni területet is. Számolja a helyet nagyvonalúan, hogy biztosított legyen a biztonságos manőverezés.
Milyen maximális emelkedési szögek vonatkoznak az egyes tevékenységekre?
Nem számít, hogy személyszállításról vagy áruszállításról van szó: a felhajtórámpák és a rakodósínek maximális emelkedése a szakmai szervezetek szerint nem lépheti túl a 30%-ot (ez kb. 1:3,33 aránynak felel meg), azaz a szög nem lehet nagyobb kb. 17 foknál. Ügyelni kell arra, hogy 12,5% és 30% közötti emelkedések esetében speciális követelmények vonatkoznak a csúszásmentesítésre.
Tolószékfeljáróknál, illetve fogyatékkal élőket segítő rámpáknál részletes követelmények vonatkoznak az emelkedésre. Irányadó értékként az emelkedés nem lehet nagyobb 6%-nál, de a körülményektől függően (elektromos meghajtás stb.) más emelkedési szögek is megengedettek.
Törvények és szabályozások
Milyen szabályozások vonatkoznak az akadálymentesítést szolgáló felhajtórámpákra?
Tolószékfelhajtók használatánál különbséget kell tenni a nyilvános és a magánterületek között, ugyanis a nyilvános területeken más szabályok és irányadó értékek vannak érvényben, különösen az emelkedés tekintetében.
Először is összefoglaljuk a nyilvános területekre, bérlakásokra stb. vonatkozóan a felhajtórámpákkal történő akadálymentesítés néhány fontos előírását:
- A tolószékfeljáró emelkedése legfeljebb 6%-os lehet.
- A rámpa keresztirányú lejtése nem megengedett.
- A hasznos futófelületnek legalább 120 cm-nek kell lennie.
- A rámpán mindkét oldalon peremeknek, ill. kerékterelőknek kell lenniük legalább 10 cm-es magasságban, ha a rámpát oldalról nem fal szegélyezi.
- Mindkét oldalon 85 – 90 cm-es magasságban 3 – 4,5 cm átmérőjű korlátnak kell lennie.
- A rámpa maximális hossza hat méter lehet. Ha hosszabb rámpa szükséges, a két rész között köztes szakasz, ill. pihenő szükséges 150 cm-es hosszban.
- A tolószékfelhajtó előtt és után manőverezésre, ill. mozgásra helyet kell hagyni, az előírás értelmében 150 x 150 cm-t.
- A rámpa végén nem lehet lefelé vezető lépcsőt elhelyezni.
- Kültéren a tolószékfeljáróknak vízelvezetővel kell rendelkezniük, és minden felületnek csúszásmentesnek kell lennie.
Emellett a magánterületeken használt tolószékfelhajtókra vonatkozó ajánlásokat is összefoglaltuk, különös tekintettel az emelkedésre:
Mivel egy 6%-os maximális emelkedés általában nagyon hosszú rámpát igényel, a magánterületeken előforduló tolószékfelhajtók bizonyos körülmények között meredekebbek is lehetnek. A rámpaemelkedésre vonatkozó alábbi irányadó értékek csak ajánlások és tapasztalati értékek, törvényi háttér nélkül:
- 6% kézi hajtású kerekesszékeknél
- 6 – 10% kézi hajtású kerekesszékeknél, ha a használó jó erőben van
- 12 – 20%, ha a kerekesszéket valaki tolja
- 20% elektromos meghajtású kerekesszékeknél
A megfelelő emelkedés kiválasztásánál tehát figyelembe kell venni a kerekesszékes vagy a széket toló személy erejét és ügyességét, valamint a kerekesszék típusát.
Fontos emellett a kerekesszékes felbillenésének veszélyét a minimálisra csökkenteni. A kritériumok itt a kerekesszékes testalkatától és a rámpahasználat módjától (pl. lefelé a hátsó kerekeken) függenek. Ezért itt is érvényes, hogy kétség esetén inkább hosszabb rámpát válasszon. Ez nemcsak a használó kényelmét, hanem biztonságát is fokozza.
Felszereltség
Milyen felszereltségváltozatok és kiegészítő funkciók vannak a felhajtórámpákhoz és a rakodósínekhez?
Védőperemmel, fogantyúval vagy anélkül, összecsukható vagy összehajtható változat, mobil vagy helyhez kötött kivitel, állítható magasságú vagy sem… a rámpa kiválasztásánál fontos szerepet játszó számos tényezővel már megismerkedhetett. Van azonban még egy szempont, amelyet jó, ha ismer, és ez nem más, mint a felület: választhat zárt vagy nyitott kivitelt. A nyitott kivitel kifejezetten kültéri használatra alkalmas, ugyanis elvezeti a szennyeződéseket, a vizet és társaikat. Pontosabban a felület esetén általában a következő lehetőségek közül választhat:
- Rácsjellegű felület
- Perforált felület
- Mart felület
- Csúszásmentesített, ill. lecsúszás elleni védelemmel ellátott felület
Kihez fordulhatok, ha kérdésem van?
Micsoda kérdés, természetesen hozzánk! Végtére is a felhajtórámpák és a rakodósínek esetén minden alkalmazási eset egyedi, így a lényeg, hogy az egyedi igényekhez és körülményekhez lehető legtökéletesebb terméket találja meg. Ne habozzon, hívjon minket a(z) +36 (23) 513 823, Mobil: (30) 55 25 400 telefonszámon, írjon e-mailt a(z) kaiserkraft@kaiserkraft.hu címre, vagy használja a kapcsolatfelvételi űrlapot. Állunk rendelkezésére!