Sikeres csapatmunka

Nem is olyan könnyű, mint amilyennek hangzik?

2021/08/25

Az iskolában is kétféle diák van: akinek a „csoportmunka” kulcsszó hallatán felcsillan a szeme, és aki inkább egyedül dolgozik, mert nem akar időt fecsérelni a megbeszélésekre. A munka világában az első csoportra, a csapatjátékosokra van nagyobb szükség.

A vezetők azonban tudják, hogy a gyakorlatban a csapatmunka nem működik mindig zökkenőmentesen. Ebben a cikkben a csapatmunkával kapcsolatos legfontosabb szempontokat vizsgáljuk meg.

Mit is jelent a csapatmunka és a csapatmunkára való képesség? Milyen különböző csapatszerepek vannak? Hogyan teremtik meg a vezetők a jó csapatmunkához szükséges feltételeket, és milyen problémák merülhetnek fel? 

Mikor beszélhetünk csapatmunkáról?

A „csapatmunka” és a „csapatmunkára való képesség” kifejezések tartalma mára szinte teljesen kiüresedett. Ahhoz, hogy megértsük a sikeres együttműködés lényegét, muszáj különbséget tennünk a két kifejezés között.

Csapatmunka

Csapatmunkáról akkor beszélünk, amikor emberek egy csoportja együtt dolgozik egy közös cél elérése érdekében. Az odavezető úton minden csapattag más-más feladatot vállal. Így minden résztvevő fontos szerepet játszik a közös cél elérésében. Az egyes feladatok kiosztását és a folyamat koordinálását a csapatvezető végzi.

Csapatmunkára való képesség

A csapatmunkára való képesség azokat a puha készségeket (soft skilleket) jelenti, amelyekre a csapattagoknak szükségük van a közös feladat sikeres elvégzéséhez. Egy csapatjátékos érdemleges módon képes hozzájárulni a feladat elvégzéséhez, de nem veszi át az irányítást, és nem rendeli alá magát a többi csapattagnak.

A csapatmunkát mint munkavégzési formát gyakran olyan korlátozott idejű projekteknél alkalmazzák, ahol különböző részlegek vagy szakterületek munkatársai dolgoznak együtt. De a csapatmunka egy adott részleg napi feladatainál is fontos szerepet kap az optimális eredmények elérése céljából.

Az, hogy sikeres lesz-e a munkatársai közötti együttműködés, nem csak a csapattagoktól függ, hanem attól is, hogy Ön mennyire jól látja el a csapatvezetői feladatot. Az alábbiakban megismerheti azokat a gyakori kihívásokat, amelyekkel a vezetők e feladat során szembesülnek.

Létezik-e egyáltalán jó csapatmunka?

Közismert dolog, hogy a pályázati levélben jól mutat, ha „csapatjátékosként” definiáljuk magunkat. A vezetőknek ugyanis az első benyomásuk alapján kell eldönteniük, hogy egy pályázó beleillik-e a csapatba.

A célorientált csapatmunka azonban gyakran nehezebb a vártnál, még akkor is, ha a munkatársak jól ismerik egymást. Mi ennek az oka?


4 gyakori tévhit a sikeres csapatmunkához vezető úton

1. A csoport egyenlő csapattal

Egy csoport nem feltétlenül alkot csapatot. A csapatra kollektív felelősségvállalás, valamint egyértelműen meghatározott pozíciók, szabályok és felelősségi körök jellemzők. A csoport csupán egyének laza társulása.

2. A csapatalkotás gyors folyamat

Egy igazán hatékony csapatot ritkán lehet egy szempillantás alatt létrehozni. A csapat – függetlenül attól, hogy a tagok mennyire jól ismerik egymást – mindig egy csapatfejlesztési folyamat eredményeként jön létre. Ezt a tanulási folyamatot a vezetőnek kell kezdeményeznie, és workshopok vagy munkahelyen kívüli tevékenységek formájában megszerveznie.

3. A csapatmunka csapatvezető nélkül is működik

„A csapatvezetőt nem kell minden probléma esetén segítségül hívni.” „Egy csapat időnként legyen képes az önszerveződésre.” Az ilyen kijelentések a csapatban való munkavégzés szempontjából nem helytállóak.

Az optimális működéshez a csapatnak szüksége van egy kompetens csapatvezetőre, aki koordinálja a folyamatot. Vannak azonban más munkaformák is, például kollaboráció, amelyek inkább önszerveződő módon működnek.

4. A csapatmunka mindig jobb

Hát nem minden vezető olyan kollégákról álmodik, akik sikeresen dolgoznak egy projekten, megosztják egymással a tudásukat, és mindenben segítenek egymásnak?

Ugyanakkor tévedés azt hinni, hogy minden feladat esetében a csapatmunka a legjobb módszer. Ha a munkatársai még nem vettek részt csapatépítésen, az együttműködés nem lesz túl hatékony, és tovább fog tartani, mint ha mindenki egyéni munkát végezne. 

Ezen hátrányok ismeretében nem meglepő, hogy sok vezető úgy érzi, hogy a produktív csapatmunkára nincs reális esély. Egy kis előkészítő munkával azonban igenis létre lehet hozni egy jól teljesítő csapatot. Az alábbiakban megtudhatja, hogy a jó csapatmunka milyen előnyökkel járhat a vállalat számára.

Még mindig nincsenek megfelelő munkaeszközei a következő csapatmegbeszéléshez?

A csapatmunka mint sikertényező: Hogyan válhat a csapatmunka az Ön és a vállalat hasznára?

Csapatmunka

Lehet, hogy a vállalat több időt és erőforrást takarít meg, ha mindenki egyedül végzi a munkáját? A sikeres csapatmunka és a kompetens csapatvezetés hozzáértést igényel, amihez egy hosszabb tanulási folyamatra van szükség. Ha azonban sikerül elsajátítani a szükséges tudást, a jól működő csapatstruktúrák pozitív hatásokkal járnak a vállalat számára:

  • A fejlettebb problémakultúra és kommunikáció révén javul a munkavállalók szociális kompetenciája
  • Javul a vezetők vezetői kompetenciája
  • A kollektív tanulási hatás és a fokozott felelősségtudat révén optimálisabb eredmények születnek
  • Az erősebb közösségi kötődés révén a munkavállalók lojalitása
  • Alaposabb felkészülés a digitális jövőre, amikor egyre fontosabb lesz a hálózatépítés és a globális csapatokban való munka 

De mit kell tennie annak érdekében, hogy a fenti kedvező hatásokat a vállalata is érezze? Első lépésként érdemes alaposan megvizsgálnia, hogy kikkel is dolgozik együtt.

Megfelelő összetétel: személyiségtípusok a csapatban

Azt, hogy kiből mennyire lesz jó csapattag, gyakran az alapján döntik el, hogy mennyire magabiztos az illető. De sem a magányos farkasokból, sem a kommunikációs zsenikből álló csapat nem lesz sikeres – a csapat összetétele a lényeg.

Az 1970-es években Meredith Belbin pszichológus foglalkozott azzal a kérdéssel, hogy egy csapat sikere mennyire függ a csapat összetételétől. Kutatásának eredményeként kilenc olyan csapatszerepet határozott meg, amelyeknek kiegyensúlyozott arányban kell jelen lenniük egy jól teljesítő csapatban:

Cselekvő szerepkörök

  • Serkentő: proaktív, legyőzi az akadályokat
  • Vállalatépítő: lelkiismeretes, optimális eredményekre törekszik
  • Megvalósító: terveket dolgoz ki és hajt végre

Társasági szerepkörök

  • Koordinátor: kommunikatív, irányítja a csapatot
  • Csapatjátékos: diplomatikus, közvetít a konfliktusokban
  • Forrásfeltáró: lelkes, kapcsolatteremtő

Gondolkodó szerepkörök

  • Szakértő: elkötelezett, szakértelmével járul hozzá a sikerhez
  • Ötletgyáros: kreatív, új ötletei vannak
  • Helyzetértékelő: analitikus, ellenőrzi a megvalósíthatóságot

Ez a fajta kategorizálás segít Önnek abban, hogy azonosítsa a munkavállalók erősségeit. Emellett azonban az egyéni tulajdonságokról sem szabad megfeledkezni. Mindenképpen figyelembe kell venni például az adott személy egyéni körülményeit és érzelmi stabilitását. Az is fontos lehet, hogy a munkavállaló hangulata alapvetően pozitív vagy inkább negatív.

5 tipp a sikeres csapatmunka érdekében

Csapatmunka

Az alábbiakban összegzésként bemutatunk öt hasznos intézkedést, amelyek segítenek a következő sikeres csapatprojekt megvalósításában:

Sikeres csapatmunka: nem is olyan könnyű, mint amilyennek hangzik? mg$

Vegye fel velünk a kapcsolatot!

További kérdés esetén állunk rendelkezésére